The poor man's Lexus project

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
AS1 (Anne)
Administrator

The poor man's Lexus project

Bericht door AS1 (Anne) » 04 mei 2009, 15:33

Inleiding
Dit topic zal gaan over geluidsdemping en isolatie in de Safrane en wat daaraan is te verbeteren.
Nu zal een deel van jullie bestaan uit hardhorende ouwe knarren, danwel jonge gasten in een te grote auto die hun gehoor al hebben verpest met harde muziek.:twisted:
Je houdt dan een groepje over die dit misschien interessant vinden. :-)

Ik vind het bandenlawaai meer aanwezig dan je zou verwachten in een auto als de Safrane.
Ik heb Michelin Energy Saver banden. Deze zijn op ruw asfalt niet de allerstilste (wel op glad asfalt) maar ik denk dat er sowieso het een ander verbeterd kan worden aan geluidsisolatie

Geluidsmetingen volgens Autoweek bij 100/120 km/u:
Twingo 71/72,5 dB
Safrane 65/67,5 dB
Audi A8 63/65 dB
Lexus LS600h 60/63 dB.

voor de leek geen grote verschillen maar vergis je niet. De schaal is niet lineair. 3 dB minder staat gelijk aan een halvering.

wat zegt mijn gehoor
Er vallen mij een aantal dingen op. Het geluid bestaat bij constante snelheid hoofdzakelijk uit bandengeruis
Dit is bij 50 km/u al goed hoorbaar maar als je sneller gaat rijden dan is er tot 100 km/u weinig toename daarin.
Ruw asfalt maakt een groot verschil met glad asfalt en richels en kuilen worden vaak met een behoorlijke dreun
doorgegeven. Daarbij voel je de carrosserie soms torderen met bijbehorend gekraak en gerammel van de interieurdelen. Degelijk is anders. Ik heb de indruk dat mijn vorige Laguna op dat punt iets beter scoorde.

de gebruikte meter
Ik heb de goedkoopste digitale meter die je kunt vinden aangeschaft op Ebay.co.uk voor zo'n 30 Euro inclusief verzendkosten.
De meter heeft een afwijking van +/- 3,5 dB en een nauwkeurigheid van 0,1 dB. Afhankelijk van wat je er mee wilt meten is het ok tot waardeloos voor absolute metingen.
Ik wil meten wat het effect is van de maatregelen die ik ga nemen, dus relatieve metingen. In zo'n geval zou deze meter moeten voldoen.

wat zegt de meter
De eerste metingen bevestigen wat mijn gehoor zegt voor zover er een meting is te doen, want de waarden fluctueren enorm.
Bij 40 km/u kan het 63 dB zijn maar ook 68 dB bij ruw asfalt.
Bij 80 km/u rond 68 dB en met ruw asfalt soms wel 73 dB.
Zelfs als de meter 3 dB te veel aangeeft, dan nog zijn dit geen waarden om over naar huis te schrijven.
Locatie in de auto maakt geen noemenswaardig verschil.
Kuilen en richels kunnen een dreun van 85+ dB geven. Auw!
Ik heb soms een galm in de banden wat zich door de carrosserie verplaatst. Dit wordt ook heel duidelijk door de meter opgepikt en kan wel eens een gedeeltelijke verklaring voor de grote verschillen zijn.
Ik ben benieuwd onder welke omstandigheden ze bij Autoweek meten.

wat is het doel
Vooral het dempen van de geluiden die zich door de carrosserie verplaatsen, meer solide gevoel van de auto en een algehele reductie van tenminste 2,5 dB.
Het plaatsen van dempingsmateriaal in de deuren is heel bekend in de audio scene omdat het een veel beter geluid geeft.
Bijkomend voordeel is dat een deur als een kluisdeur klinkt als je hem dichtgooit en rammels worden voorkomen. Door de hele auto te doen demp je de klankkast-werking van de carrosserie. Dat kan behoorlijk wat geluid schelen.
Is Lexus-nivo haalbaar? Ik denk het niet. Dan zullen er rigoreuze zaken moeten veranderen aan bijv. de wielophanging en dubbele beglazing enzo.

stap 1
De wielkasten isoleren. Je wilt zo dicht mogelijk bij de bron beginnen.
Er zit een plastic plaat in de wielkasten voor. Het is aan beide kanten mogelijk een vorm van isolatie aan te brengen. Er zit nogal wat holle ruimte achter de plaat. Ik zou die ruimte liever helemaal vullen maar dat is misschien link ivm roest.
Audi heeft trouwens tegenwoordig tapijt in de wielkasten. Ford ook, met bijbehorende roest...
Plan: de bovenkant vol plakken met 'flashing tape'. Voorbeeld: http://www.eabassoc.co.uk/Flashing-Tape.htm
Dergelijke dakbedekking tape heeft vergelijkbare werking als dempingsplaten.
Op de onderkant rubberized undercoating aanbrengen (spuitbus) en dan gewoon een hele spuitbus per wielkast. Daar wordt soms alleen al goede resultaten mee bereikt. Eerst voor, later achter.

stap 2
de auto bekleden met dempingsplaten in combi met noppenschuim. Eerst de deuren (daar zit volgens mij geen isolatie!), vloer voorin en wielkasten achter. Dubbele laag bij de wielkasten.
Later de rest behalve het dak.

stap 3
tape onder het dak.

dempingsmatten
Een bekend merk dempingsmatten is Dynamat. Zie hier de reviews.
Dat spul is wel onnodig duur. Ik ga Vibraflex Extreme gebruiken + Isomat vloermat voorin en bij de wielkasten achter.

artikelen
http://www.teamrocs.com/technical/pages ... oofing.htm
http://www.myturbodiesel.com/1000q_how_ ... oofing.htm
http://www.icixsound.com/vb/article.php?a=1 (verouderd. Er zijn intussen matten zonder asfalt)
http://www.civinfo.com/forum/how/5241-s ... ation.html

Als je gaat zoeken op 'sound deadening','road noise' etc. dan ontdek je hoeveel verschillende forums er intussen wel niet zijn voor alle mogelijke auto's. In elk forum is wel een discussie over geluidsisolatie.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak » 04 mei 2009, 15:41

Interessant!

Het valt op als je een echt luxe wagen gaat demonteren hoeveel kilo isolatiemateriaal je dan moet loshalen. Wat er uit de 73 Imperial kwam die ik gesloopt heb kon je een huis mee isoleren zowat :lol: in vergelijking daarmee vind ik de isolatie onder bv het tapijt in de saf erg karig, of de geluidsdempende plaat op de motorkap. Voldoende ruimte voor verbetering dus.

Waarom gebruik je trouwens geen dynamat-achtig spul voor de portieren? Zul je een goede reden voor hebben lijkt me?

1 nadeel overigens van TE veel geluidsisolatie is dat dit ten koste gaat van het snelheidsgevoel waardoor je erg makkelijk te hard gaat rijden.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 04 mei 2009, 15:49

Sjak Brak schreef:Waarom gebruik je trouwens geen dynamat-achtig spul voor de portieren? Zul je een goede reden voor hebben lijkt me?
dat ga ik wel gebruiken, zij het spaarzaam (ik wil liever geen hangdeuren...)
Ik ga Vibraflex Extreme gebruiken + Isomat vloermat voorin en bij de wielkasten achter.
voor alle duidelijkheid: ik ga Isomat voorin en bij de wielkasten achter gebruiken en de dempingsmatten overal behalve het dak.
Clio 1.4 RN 1993

Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak » 04 mei 2009, 15:55

Hemeltje loshalen (waarbij het heel blijft :D ) + netjes terugzetten is inderdaad een pokke-klus in de meeste wagens, hoewel het loont om ook daar isolatie tegenaan te knallen.

Ben benieuwd naar je bevindingen.

O en we zijn natuurlijk dol op foto's :wink:

renaulist

Bericht door renaulist » 04 mei 2009, 17:25

aan de buitenkant de wielkasten bekleden met dat soort kunstgras wat alfa,s hebben of vrachtwagens helpt ook veel, vooral bij regen. je kunt het op de sloop van een alfa slopen maar mischien bestaat er ook iets in de handel. en wat dacht je van alle rubbers bv die boven op de veerschotels te vervangen wat ik heb gedaan ,dat scheelt je een hoop afrolgeluid . daarna ook nog de draagarm rubbers torsiestang rubbers etc etc . nou moet ik wel zeggen dat voor het geld wat ik aan rubbers en zo kwijt ben ik een aardige lexus had kunnen kopen.voor gewichtstoename hoef je je geen zorgen te maken want de kar van de heer peters klom ook moeiteloos de limburgse heuvels op ( ok vrouw en kind moesten dan wel een beetje helpen steppen maar toch !) de narigheid begint pas als je de deuren te veel afsluit dit ivm roest.

Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak » 04 mei 2009, 17:50

Yep, "vroeger" boorden ze (uit de fabriek) onderin de portieren kleine afwateringsgaatjes.

Riel

Bericht door Riel » 04 mei 2009, 19:36

Die zitten er nog wel neem ik aan?
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 04 mei 2009, 19:40

Riel schreef:Die zitten er nog wel neem ik aan?
die zitten er inderdaad. Is onderdeel van het plaatwerk.
Clio 1.4 RN 1993

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 04 mei 2009, 22:08

rubber bovenop de veerschotel? Is dat nummer 4?

Afbeelding
Clio 1.4 RN 1993

renaulist

Bericht door renaulist » 04 mei 2009, 22:59

yep dat zijn silance blocks of rubbers tegen doordreunen van afrolgeluiden en die gaan helemaal in elkaar zitten of worden hard. ik vond het een wereld van verschil toen ik alle rubbers van een donor wagen met 12000 km had vervangen. je kunt de achterste veer rubbers controleren door de panelen weg te halen en kijken of het rubber scheurtjes vertoont of bol staat .

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 04 mei 2009, 23:09

is alleen de veerpoot onder de auto vandaan rukken voldoende of moet ik ook met een verenspanner aan de gang?
Clio 1.4 RN 1993

renaulist

Bericht door renaulist » 04 mei 2009, 23:29

gelukig hoeft de veer voor niet uit elkaar. achter echter wel

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 05 mei 2009, 08:53

dan ga ik ze voor vervangen zodra ik in NL ben (volgende maand). Ik ga ze niet bij de dealer hier kopen. Een spanbank voor de tank koste mij 42 Euro! :shock::evil:

Volgens Dialogys kosten de rubbers vooraan zo'n 100 Euro ex. per stuk. Dan komt er nog BTW en woekerpremie van de dealer bij. Dan zit je wel aan 180 incl. per stuk.
Prijzig maar als het duidelijk helpt dan wil ik het wel proberen.
Clio 1.4 RN 1993

AS1 (Anne)
Administrator

stap 1: wielkasten voor isoleren

Bericht door AS1 (Anne) » 24 mei 2009, 18:22

Heb de afgelopen week de wielkasten voor aangepakt.
Ik heb de boel eerst grondig gereinigd en ontvet. De wielkasten zijn af fabriek alleen gelakt zonder coating. Je zou wel wat steenslagschade verwachten maar helemaal niets van dat tegengekomen.
Ik heb Terotex Record2000HS gebruikt (is van Henkel). Je moet eigenlijk een spuitpistool gebruiken maar ik heb het gewoon erop gedept. Een liter bus voor beide wielkasten (dubbele laag).

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

De plastic plaat volgeplakt met tape:
Afbeelding

Het resultaat:
Het geruis van de banden dat rechtstreeks naar binnen komt is hoorbaar minder geworden.
Dwz de hoge frequenties zijn een beetje eruit gehaald waardoor het stiller lijkt en de balans lijkt iets meer naar achter in de auto te liggen. De meter geeft geen wezenlijk andere waarden. Het blijft erg fluctueren. Ik heb wel op een nat(!) wegdek met mooi asfalt een constante 63 dB bij 50 km/u gemeten. Er was geen water hoorbaar in de auto.
Echter....het afrolgeluid op betonachtig asfalt is consequent met 4 dB toegenomen(!) naar 77 dB bij 80 km/u. [smilie=wtf.gif]
Mijn gehoor zegt dat het ongeveer hetzelfde klinkt. Ben benieuwd komende maand op de Duitse Autobahn... :?
Clio 1.4 RN 1993

Andjoy

Bericht door Andjoy » 25 mei 2009, 09:56

Heb vroeger met een Mazda 626 wel eens een poging gedaan om het geluid te dempen.
deze had het geluidsniveau bij 120 km/h van Renaulist die weer eens als een bezetene tekeer gaat tegen z'n schoonvader; zo'n slordige 100 dB!
Ben toen met antidreunplaten en weet ik wat meer aan de slag gegaan, en het bleek uiteindelijk allemaal niets te helpen. :roll:

Het is een enorm complex iets om het geluidsniveau te beperken, en daarbij komt ook nog eens de geluidsbeleving om de hoek kijken. Een auto met een gemeten dB waarde van 70 kan in de beleving toch stiller overkomen dan een auto met een gemeten waarde van 67dB.

Ik vind de Safrane al een behoorlijk stille auto, zeker de V6 en de 2.5. Je kunt met stillere energie zuinige banden ook wel enige winst behalen in het afrolgeluid, alleen lever je dan weer in aan grip. De Michelin Energy banden die ik vroeger had waren toch ietsje stiller dan de Pirelli banden die ik nu heb; maar de grip is niet te vergelijken.
De 2.5 heeft nou eenmaal ook een sportief motor roffeltje meegekregen, en eerlijk gezegd zou ik deze niet willen missen 8)
Naar mij menig denk ik dan ook niet dat AS1 veel winst gaat behalen met zjn acties. Maar wie weet..... :?:

Trouwens.... zou dat gezwets van die Renaulist ook te dempen zijn?
Ja, ik weet hoe, gewoon een rolletje ducktape :lol:

Plaats reactie