waarom een Safrane

Overige zaken die niet direct te maken hebben met de Renault Safrane
EBSBaccara

waarom een Safrane

Bericht door EBSBaccara »

ff een vraagje voor de jonge bestuurders

waarom kocht je precies een Safrane ?

had je dan al Renault bloed in je aderen ?
uiterlijk ?
comfort ?
toevallig ?

en als het voor het comfort was, ook nog aan een Peug 605 of XM gedacht ?
of een andere auto (Saabs rijden ook heerlijk kan ik zeggen)

want de keuze kan niet zijn dat een Safrane zo zuinig rijdt
of makkelijk met inparkeren is...

gewoon ff benieuwd
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Gerben

Bericht door Gerben »

Ik neem aan dat je de categorie 20 tot 29 jaar aanspreekt, maar het geldt natuurlijk voor iedereen.
Ik had hiervoor al een Renault, dus vanzelf ga je kijken naar Renaults als je op zoek gaat naar een nieuwe. De R19 die ik had, was een luxere uitvoering en vrijwel alles elektrisch, alleen geen airco. Die 19 heb ik gekocht omdat ik per se geen golf, civic, crx of ander opgeschoten-jongere model wou. De 19 heeft evengoed een vrij modern uiterlijk en zijn niet duur. Omdat ik al een jaar lang in de ford focus van m'n ouders had rondgereden merkte ik dat mijn Renault zoveel beter en comfortabeler reed dan die focus. Dat was net een strijkplank.

Na een paar rondjes te hebben gereden in de civic van een maat van me (die afgeveerd is met hard-stenen schokdempers ofzo) was me dat ook al duidelijk: Géén 'sportief' wagentje.
Tijdens m'n stage heb ik de gelegenheid gekregen om heel veel auto's uitvoerig te testen, en heb gereden in:
Ford Fiesta 1.8i (lekker snel, maar veel te stug en goedkoop uiterlijk)
Ford Focus
Opel Sintra (gigantische wagen, 230 als topsnelheid. Rijd prima... is LELIJK)
Opel Rekord 2000 (leuk blok.... daarmee bedoel ik de vorm van de wagen)
VW Passat 4 (mooie wagen, rijdt heerlijk... is alleen erg duur)
VW Caddy (tja... rijd prima, maar tis geen vrijetijdswagen)
VW Golf 4 (leuke wagens, maar is het net niet.)
VW Polo (voor het formaat is het leuk. m.a.w. het is helemaal niets)
Hyundai H200 (ahum)
Peugeot 307
Peugeot 607 (zou ik verkiezen boven de Safrane... alleen mijn portomonee denkt daar anders over)
Honda Civic (v-tech schijnt het helemaal te zijn... voor wat ik heb meegemaakt is het alleen maar extra geluid)
Honda CRX (ik zeg niets)
Renault 19 (knappe beginners wagens, tis alleen een klereherrie op de snelweg)
Renault Saviem (legertruck, absoluut een must om in te rijden :D)
Renault Safrane

en nog een paar, maar die zijn of niet de moeite waard, of ik ben ze vergeten.
Dus, een licht vooroordeel over Renault kun je wel zeggen. Of in ieder geval de Franse makelij, want ik ben ook zeer onder de indruk van peugeot en citroën.
Bij een dealer in de buurt stond mijn huidige Safrane te koop, dus heb er een proefrit in gemaakt. Ik was uiteraard direct verkocht vanwege het comfort.
In het begin vond ik het niet zo'n hele mooie wagen, en alles zag er vrij lomp uit. Inmiddels vind ik het een mooie wagen, en zelfs m'n vriendin noemt hem niet meer 'saai'.

Volgens mij was dat ongeveer het verhaal :)
Safrane II 2.0 RXE

Sebastiaan H

Waarom Safrane??

Bericht door Sebastiaan H »

Mijn verhaal !!!
Ben begonnen met een Renault 21 1.7TL HB. Geweldige auto, met zonnedak en verder niets.....
Weet wel dat dat ding op de A6 vanuit Amsterdam regelmatig de 200 aan tikte....Menig auto ging aan de kant...en dat met een oude fransoos....Daar is toch wel een gevoel gegroeit van liefde jegens Franse automobielen. Echter toen er met 198000 een koppeling vervangen moest worden ben ik maar afgehaakt..Ben toen een Subaru Legacy I uit 92 tegen gekomen. 2.0 alles electrisch, stuur bekrachtiging the works!! Tja wilde liefst een Safrane of Laguna..maarja de financien...Was natuurlijk een wereld van verschil....Wist opeens weer dat al die jaren denken dat je snel bent toch echt aan de puberende hormonen lag!! :D :D Na ruim 80.000 probleemloze km's waarin ik vele Volkswagen golf rijders heb weten te verassen kwam ik er iets te laat achter dat er verrekt weinig olie inzat (Was altijd erg moeilijk te peilen bij de boeroe)
in volle glorie tegen een opel omega 3.0 V6 is ie ten onder gegaan....(Omega rijder heeft het niet gezien!! :D :D ) Nokkenas stuk, 50 euro en een vrijwaring....Toen weer kijken en mijn huidige Safrane tegen gekomen....Nu mijn wilde haren kwijt te zijn is het de Stijl van de Safrane, de sterke motor 2.2VI, en het geflirt met de duitse degenlijkheid wat mij enorm verrast. Daarbij had ik grote vreesen om weer zo uitgerust als de Subaru een andere auto te kunnen weerkopen....Ook dat is een plus van mijn saf... Verbruik tja is iets hoger dan de Subaru...maar dat neem ik graag op de koop toe. Vooralsnog geen problemen de eerste 5000km sinds de aankoop 3 maand geleden. Hoop dat nog lang zo te houden....In ieder geval tot dat ik een Avantime kan kopen.....Dat is mijn droom wagen.....Jammer dat ie uit productie is.....
Klein en snel?? doe niet zo maf...Groot en snel....Voor mij alleen een Saf.!!!!!
2.2 VI 1992 (Sinds 02-09-09 Velsatis 2.0T initiale)

EBSBaccara

Avantime :D

leuke verhalen zo !
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Deen

Bericht door Deen »

Heb de Safrane gekocht omdat iemand hem mij had aanbevolen. Zelf zou ik er nog helemaal niet aan gedacht hebben.

Voorheen ook altijd Renaults gereden:
R 18: erg leuke auto, was al versleten toen ik hem kocht maar reed heel fijn
R 21 diesel station: wereldauto! Traag als dikke stroop, heerlijk comfortabel, je kan vierkant mee een bocht om en is betrouwbaarder dan je van enige auto zult mogen verwachten. Geweldig! Maar ook die had niet het eeuwige leven dus ik moest hem inruilen.
Megane Coupe: foutje, leuke auto maar brekebeentje.

Toen gezocht naar andere auto's. Had al gedacht aan een Laguna (eerste model) maar die vind ik niet zo fijn rijden. Te gevoelloos. Gezocht naar een kleinere auto maar het blijkt dat het niet mogelijk is om een kleinere auto te maken die fijn rijdt en een fijne motor heeft en nog goede stoelen ook. Een Focus kwam nog het dichts bij wat ik wilde maar als je daar per ongeluk twee minuten naar kijkt val je in slaap en in dat interieur voel ik met niet thuis.

Toen een vage kennis gesproken die er meer verstand van heeft dan mij en die heeft me aangeraden te zoeken naar een XM of een Safrane. In een XM had ik al eens gereden maar daar gaat alles te licht. Kan ik niet aan wennen. Verder een fantastische auto. Dus ikke op zoek naar een Safrane. Heb toen de enige Safrane diesel, jonger dan 5 jaar, gekocht die onder de rivieren te koop was. Toen ik naar huis reed voelde ik me gelijk thuis want qua rijden is het net een Renault 21 maar dan alles een beetje beter.

En wat betreft kosten en parkeren:
vaste lasten zijn enorm maar de diesel is relatief zuinig. Parkeren gaat me toch goed af. Ik krijg het ding op plekken waar anderen niet in durven rijden :D

Verder hoop ik dat het ding nog lang blijft rijden want ik zou niet weten wat ik anders zou moeten kopen. De Safrane is nog van een technische stand van zaken die een normaal mens kan begrijpen. Bij moderne wagens heb ik vaak niet zo'n goed gevoel. Avantime lijkt me wel leuk maar daar moet ik weer netjes mee omgaan, dat kan beter iemand anders doen. Als mijn auto's versleten zijn dan zijn ze ook helemaal uitgewoond. Behalve de Megane, die heb ik weggedaan voordat hij op was :x . De Safrane blijft al hangt hij van tie-raps en plakband in el kaar 8)

Mathijs

Bericht door Mathijs »

Ik ging kijken voor een Volvo, maar zag toen een Safrane staan binnen mijn budget.
Die keuze was na een kort ritje snel gemaakt.

safrane ice

Bericht door safrane ice »

18jaar : peug. 205
20jaar : citroen ax
22jaar : nissan 100NX
24jaar : renault safrane
25j : " "
26j " "
27 : " "

Waarom ne safrane: komt door me werk(VAB) beter bekent als de ANWB bij jullie maar dan in BELGIE
Kmoest dus op naar deze wagen,batterij was leeg(voor de zoveelste keer).
Meneer ging deze wagen weg doen en vertelde mij op voorhand dat de wagen zéér weinig km had.
Ne mens denkt dan zo iets van 70.000-80.000km is van 93 en was toen 8jaar oud.
Wagen stond in ondergrondse garage(altijd)
Van nader bekeken was en is dus ne 2.2VI RXE(full option dus)automaat,hoogteregeling,airco.....
Kmstand toen 12.456km :shock: de nieuweheid kon je nog reuk en onder de motorkap en onder de wagen niets van roest te vinden,perfect nieuwstaat.
Kzou er zeker op letten dat er iets aan veranderd was.kmstand klopte perfect,eigenaar was de eersten en was78jaar oud.
Vraagprijs was 300.000fr. 7500euro heb ik dan direct de dag zelf gekocht,heeft er toen nog ne nieuwe renaultbatterij laten inzetten.
daarmee ik nu met ne safrane rij.
In het begin heb ik veel grote afstanden gedaan waaronder belgie-frankrijk,vakantie.
Om de wagen wat los te maken.

grtz ice

braintjuh

Bericht door braintjuh »

De reden waarom ik Safrane rijdt

dat is gekomen door dat me ouders een Safrane voor de deur hadden staan en nooit in reden
en ik me rijbewijs haalde en er in mocht rijden, was meteen verkocht
ik werkte toen al bij renault, en wou eigelijk altijd een clio 16v of williams
maar na een jaar in de safrane getuft te hebben wou ik niets anders meer
maar die safrane bouwjaar iets van einde 1992 als ik het goed.
3.0v6i rt versie had er 220000km op zitten met een klein autmaat probleem :P maar hij deed het verders nog prima alleen het lampje ging altijd aan.

dus het werd tijd voor iets anders, maar ja ik werk bij renault dus ja kon een goede deal sluiten, had wat spaar centjes hulp van me ouders (verzekering en wegenbelasting) kochten wij een safrane phase 2 v6 24v rxt automaat uit 1999/2000

ben er zeer tevrede mee, vrienden vinden hem nu ook erg geweldig, heerlijk rustig en de ruimte, ze willen ook dat ik altijd de bob ben :P
eerst vonden ze het raar, je bent jong koop je toch iets kleins en snel, maar ja ik ben anders, en ik wil iets groots en snels
en een bmw m5 kan ik niet betalen hahaha
en ja een laguna... ja zo v6 zie je ook weinig tot nooit... dus dan is deze hele mooie luxe keuze snel gemaakt.

Riel

Bericht door Riel »

Ik ging steeds meer km maken dus ik was stiekem op zoek naar een auto op lpg.

IK heb toen diverse auto's gereden, echter altijd van het Franse merk renault :p Ik ben al een jaar of 5 lid van de Renault Tuning CLub en heb voorheen altijd in een R5 GTTurbo gereden. Vandaar de voorliefde voor Renault.

Maar naarmate de km's toenamen, nam de grootte van de auto ook toe. Overgestapt op een comfortabelere R19 16v. Omdat de kmkosten mee gingen, weer over gestapt op een R19 1.7, met alle opties. Op LPG.
Nu wilde ik een wat nettere auto na een jaartje, omdat ik hier en daar ook wel enigszins representatief voor de dag wilde komen, en ben ik gaan sparen voor een laguna phase 1, liefst een RT of alize, op g3.

Zo blijf je marktplaats rondkijken en rondkijken, en sta je af en toe op het punt er een te kopen, maar besloot toch maar even door te sparen voor die nét wat mooiere. Totdat een medeclublid liet vallen dat hij zijn safrane van de hand ging doen.

Wat was het voor een safrane? RXT, een 2.5, een G3 installatie, altijd goed onderhouden, en een nette prijs ... goh, daar hoef ik niet lang over te denken. Het was nog niet meteen beschikbaar, dus mijn blikveld op marktplaats werd wat verruimd, en ik ging ook eens kijken voor safranes.

Ik heb toen voor 300 euro een opknapper gekocht (zie dit forum) maar was hier niet al te blij mee, dus nadat ik hem opgeknapt had, heb ik m van de hand gedaan. Het nieuws was onderhand dat deze nu toch echt beschikbaar kwam en zo is het gebeurd dat een weekje of 2 geleden ik deze huidige safrane heb opgehaald.

Ik had de auto 2 jaar geleden eens gezien, dus ik wist niet precies wat ik ervan zou vindne of van meost verwachten, maar de koop was al rond. Ik had vol vertrouwen erin dat de wagen zijn geld waard was en dat het de auto was waar ik in wilde rijden. En, hij heeft me nog niet teleurgesteld (Y).

Zlefs mijn vriendin is nu blij met de auto, terwijl ze eerst toch wel huiverig was. .. n safrane?? Zelfde geldt voor de vrienden, we carpoolen nu naar school met 4 man sittard-eindhoven, ze vinden het fantastisch :) Het blijft een auto waar je in moet zitten en in moet rijden, en je moet er even iets langer naar kijken. Maar het ís een mooi model, en ik vind het nu bijna de mooiste auto die Renault heeft gebouwd (ik vind het design van de laguna type I nét wat mooier). De safrane blinkt echter 1000% uit in afwerking en kwaliteit boven de laguna en de rest van het Renault-gamma.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Sebastiaan G.

Bericht door Sebastiaan G. »

Ik begon met een R19, na een uitzending in Bosnie, en dus met veel geld op zak ging ik op zoek naar een Volvo s40. Tijdens het zoeken kwam ik erachter dat er maar weinig van die volvo's aan de luxe konden voldoen wat ik wilde hebben. Toen reed ik langs een Renault dealer en liep even naar binnen, hij had meer merken staan, dus ik denk vraag even naar een s40. Toen had ik op het terrein al staan kijken naar een safrane fase 2. Ik vond het een afgrijselijk interieur, en wilde hem niet. Toen zei de verkoper tegen me ga maar rijden dan praat je wel anders, sinds dien rijdt ik safrane. Wat een heerlijkheid. Ik heb mijn vorige Saf weggedaan wegens het oplopend aantal km's. En ik wilde sinds die auto automaat rijden dus ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe saf maar dan automaat. Deze rijdt ik nu al drie jaar.

Sam

Bericht door Sam »

Erg leuke verhalen,

Hier mijn bijdrage:

Mijn eerste auto was een Laguna 2.0 RXE uit 1994. Vorig jaar Oktober gekocht voor 1500 euro. Nooit problemen mee gehad. Ik wilde niet persee een laguna, de enige eisen die ik destijds aan mijn eerste auto stelde was dat hij 4 deuren moest hebben, en een redelijk motorvermogen.
Ik had destijds 3 advertenties afgedrukt, De desbetreffende Laguna, een Peugeot 406 en een Opel Vectra.
Allemaal ongeveer dezelfde eigenschappen, allemaal 2 liter en ongeveer 200.000 gelopen. De laguna stond 2 kilometer bij me vandaan en zodoende zijn we daar eerst gaan kijken. Een proefrit gemaakt, nog 500 euro af kunnen pingelen en hij was van mij.
Hij reed perfect en zag er nog piekfijn uit. Voor mij geen reden tot twijfelen en hoefde dus ook niet verder te kijken.
Heb hier zo`n 5 maanden van kunnen genieten totdat iemand een flinke deuk in mijn portier rechtsvoor heeft gereden. De wagen stond geparkeerd en ik kwam er pas later, thuis achter.
Een aantal maanden later met het parkeren zelf nog een paaltje geraakt, een aardige deuk linksachter.
Met als gevolg, het was geen gezicht meer.

Vanaf toen ben ik opzoek gegaan naar een andere wagen.
Aangezien ik nooit problemen heb gehad met mijn Laguna en daar zeer tevreden over was zou ik weer graag een Renault willen kopen.
Ik vond de Vel Satis altijd al een prachtige wagen, zeker het interieur. Maar hij blijft toch nog vrij duur.
Naar de Safrane had ik al vaker gekeken, maar altijd gedacht: nee dat is toch niks....
Toen zag ik bij ons in het dorp een 607 staan, Wat een slee.... Ik ben toen ook meteen gaan kijken maar ooooh wat is hij duur, dus dat werd ook niks. ( Hij staat nu nog steeds te koop, al bijna een jaar) http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=3574617
Toen geraakte ik toevallig met een kennis in gesprek over een nieuwe auto. Hij heeft zelf 2 Safrane gereden en kon me die vandaar dus ook van harte aanbevelen.
Ben ik toch even gaan zoeken, een beetje selectie gemaakt, en naar degene die mij het beste leek gaan kijken.
Het interieur vond ik eingelijk nu niet echt mijn smaak, maar toch... Even zitten, proefritje, en van het een kwam het ander. Een stukje snelweg maakte alles goed. Wat een verschil met mijn oude Laguna.
Ik heb hem diezelfde dag nog gekocht en heb er nog totaal geen spijt van gehad, en ik denk ook niet dat dat er van gaat komen.
Volgend jaar mag hij zich echt gaan bewijzen, als we met 4 personen gaan vertoeven in Zuid-Frankrijk.
Want mijn vrienden: Opel Vectra, Seat Ibiza, Rover 45, zijn het toch maar over een ding eens. De Safrane is toch wel een ideale reisauto.

Maargoed, conclusie is dat ik de Safrane niet heb gekocht om het interieur, Maar puur om zijn rijgedrag, comfort en prestatie`s.
Laatst gewijzigd door Sam op 28 nov 2006, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Eens een Safrane, altijd een Safrane!

EBSBaccara

leuk ! hier even een nieuw linkje voor de 607, voor degene die niet weten hoe het op te lossen :wink:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=3574617

Sam

Bericht door Sam »

Ow sorry, ik zie nu pas dat de link niet werkt.... Ik zal hem even fixen :wink:
Eens een Safrane, altijd een Safrane!

Sebastiaan G.

Bericht door Sebastiaan G. »

Je gaat naar frankrijk met de auto, ik ben met de mijne naar Loret in Spanje geweest. In een keer doorrijden met vier man en de kofferbak vol. Geen centje pijn.

Tip als je goed je benen wil strekken een potje voetbal langs route de soleil doet wonderen met je benen. Iedere pakeerplaats waar we gestaan hebben zijn we wezen voetballen op de parkeerplaats tussen alle andere toeristen, super gelachen ook midden in de nacht. :lol:

E-njoy

Re: waarom een Safrane

Bericht door E-njoy »

EBSBaccara schreef:ff een vraagje voor de jonge bestuurders
waarom kocht je precies een Safrane ?
want de keuze kan niet zijn dat een Safrane zo zuinig rijdt
Gisteren mijn eerste auto ooit opgehaald, een 2e hands Safrane II. De reden was onder andere eigenlijk juist wel dat ie relatief zuinig was voor een wagen van zijn afmetingen, althans de 2.0 waar ik voor gegaan ben. Daarbij het comfort voor lange mensen achter (en voor), de bagageruimte, de uitstraling, de bewezen degelijkheid (voor de II althans, als je autoweek en carsurvey en dit forum er op naslaat), de opties die erop op zitten (in mijn geval wilde ik perse automaat en cruise control, airco erbij ook lekker) en last but certainly not least de prijs. In vergelijking met andere auto's met hetzelfde comfort is de auto een koopje, wat weer wel een nadeel is voor mensen die hem nieuw hebben gekocht, de afschrijving is stukken groter dan bijna elke auto van hetzelfde jaar met dezelfde kilometers. Clio's zijn zelfs duurder (door populariteit denk ik), evenals natuurlijk de (kleinere en oudere en soms ook slechtere) Audi's, Volvo's, BMW's, Honda's etc etc. Lots of value for your eurobuck dus....

Daarnaast vond ik het niet een alledaagse auto zoals een vectra of mondeo, je ziet ze niet zo vaak (exclusief, in NL althans), oogt minder saai. Dat heef ook wel wat 8), ben nooit zo'n meeloper geweest...

Emile
www.piloot.com

Plaats reactie