Toeren Safrane bij 120

Technische informatie over de Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » di dec 18, 2012 9:13 pm

Dus...
12v 2.700Rpm`s.... 122Km/u
24v 2.500Rpm`s ....100Km/u

Het verschil zou kunnen zijn dat er met verschillende bandenmaten/omtrekken gemeten is.
`kZal morgen eens kijken hoe dat bij mij is......

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Foeke
Berichten: 333
Lid geworden op: ma jan 17, 2005 6:35 pm
Locatie: Lage Zwaluwe

Bericht door Foeke » di dec 18, 2012 10:48 pm

AlbertP schreef:Dus...
12v 2.700Rpm`s.... 122Km/u
24v 2.500Rpm`s ....100Km/u

Het verschil zou kunnen zijn dat er met verschillende bandenmaten/omtrekken gemeten is.
`kZal morgen eens kijken hoe dat bij mij is......

Gr Albert
Hoi Albert
pas nieuwe banden 195/65/15

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » di dec 18, 2012 11:21 pm

AlbertP schreef:Dus...
12v 2.700Rpm`s.... 122Km/u
24v 2.500Rpm`s ....100Km/u

Het verschil zou kunnen zijn dat er met verschillende bandenmaten/omtrekken gemeten is.
`kZal morgen eens kijken hoe dat bij mij is......

Gr Albert
Ik reed hier op de zomerbanden met 225-45/R17, ongeveer 3 millimeter profiel :roll:
Maar dat zou voor de weergave op het dashboard niet uit mogen maken. Alleen de daadwerkelijk afgelegde afstand is anders.
In dat geval zou je GPS ernaast moeten houden.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
lankey
Berichten: 228
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 3:02 pm
Locatie: Oud Empel

Bericht door lankey » wo dec 19, 2012 4:03 pm

Denk wel dat het toerental van invloed is op de band omtrek. Je kijkt immers eerst naar de kilometerteller, bijvoorbeeld bij 120km, en vervolgens naar de toerenteller.

Ik ben jaren internationaal touring-carhauffeur geweest. Touringcars zijn begrensd op 100km. De digitale tachograaf registreert alles. Om hem te ijken werden versleten banden, 2mm, gebruikt. Dan uitrollen en de begrenzer op 100km zetten. Wanneer er vervolgens nieuwe banden op gezet werden reed de touringcar 103km, terwijl er maar 100km geregistreerd wordt door de tachograaf!! Als je volgens de eveneens geijkte kilometerteller 100km reed, zakte het toerental, en dus ook het brandstof gebruik.



Een Renault groet
Safrane RXE V6i automatique 12-08-1994 Ph1, Carin 520 nav., PDC, kln.nr 676 455 dkm.
Safrane RXE V6i automatique 31-12-1992 Ph1
R 25 V6i automatique kl.nr. 608, 25-04-1990, 320 dkm is ingeruild voor de Safrane!
Estafette 800 elektr. stuurbekrachtiging+cruise control, kl.nr. 464, 1-02-1979 (1ste eigenaar), 275 dkm.

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » wo dec 19, 2012 6:17 pm

Ik gok dat het bij personenauto's iets anders werkt, al is het alleen al om het feit dat wij niet met geijkte tellers en tachograven rijden.
Als ik me niet vergis wordt tegenwoordig bij de meeste auto's de snelheid gemeten aan de uitgaande as bij de versnellingsbak of het differentieël. Meet het aantal omwentelingen per seconde, doe dit maal de omtrek van je band en je hebt je theoretische snelheid. Bij 195-65/R15 heeft een nieuwe band een omloopmaat van 199,35cm. Ik neem aan dat aan de hand hiervan de snelheidsmeter wordt gekalibreerd. Voor Initiales met 16" (205-55/R16) geldt 198,52cm en voor Biturbo's (als ik me niet vergis uitgerust met 225-45/R17) geldt 199,27cm.
De afwijking in je teller zal dus groter worden naarmate je banden slijten, omdat je naarmate het profiel slijt, minder afstand aflegt per daadwerkelijke omwenteling van de band.

Dit staat dus los van ijkingen zoals die ook op meetapparatuur van bijvoorbeeld de politie moeten worden uitgevoerd, omdat hier een controle achter zit. Politievoertuigen die met meetapparatuur zijn uitgerust (bijv. VROS (Video Registratie Onopvallende Surveillance)) moeten regelmatig geijkt worden, omdat zij van deze apparatuur afhankelijk zijn voor het correct afhandelen van bijvoorbeeld snelheidsovertredingen.

Hier kunnen we nog wel even over door gaan :roll:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » wo dec 19, 2012 8:55 pm

De werking van de snelheidsmeter heeft niets te maken met de omtrek van de banden!!
De snelheidsmeter wordt aangestuurd door een sensor op/in de bak bij het differentieel.
Dus datgene dat daar gemeten wordt vind je terug op je tellerblok. Het is een heel ander verhaal met de "werkelijke" snelheid van de wagen, die is wel degelijk beinvloedbaar door de omtrek van de band te veranderen. Renault heeft de aandrijflijn berekend op een omtrek van 1935mm van de banden, dit is een gemiddelde waarde die een 196/65/15 heeft. Ga je nu grotere banden monteren en rijd je 100 op de teller dan is je werkelijke snelheid hoger(het bus verhaal hiervoor). Het hele verhaal van de toeren bij 100 of 120 ligt dus aan de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak.
En dat is weer afhankelijk van de karakteristiek van de motor, wanneer wordt het hoogste koppel bereikt. Zo heb je voor de Safrane's een bak met hoge of lage overbrenging. Het ligt er maar aan waar de auto werd geleverd. In Zwitserland bv een bak met lage en in ons vlakke landje een bak met hoge verhoudingen.
Zo zijn er ook Safrane's voor streken met een gematigd of een zeer koud klimaat geleverd. mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do dec 20, 2012 12:53 am

Vandaag even wat foto`s gemaakt.
Onder de foto staat de GPS snelheid !!! :wink: :wink:

Afbeelding

Hier geeft de GPS 110Km/u aan....


Afbeelding

En hier 124Km/u


Afbeelding

Tot slot is het hier 134Km/u

Dit is ongeveer hetzelfde met zomer en ook winter banden

Grofweg gezegd geeft de teller 10% teveel aan.
Ik rij dus altijd "te hard" maar tot op heden nog geen bekeuring gehad.
In de afgelopen 4mnd haast 9.000Km gereden op de A15 met dit schema.
Ik verwacht dan ook geen bekeuring, of het zou voor 2 á 3 Km te hard rijden moeten zijn :oops: :oops:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » do dec 20, 2012 1:02 am

WillemS schreef:De werking van de snelheidsmeter heeft niets te maken met de omtrek van de banden!!
mvg WillemS
Volgens mij sla je de plank even mis en ging het hier over toerentallen bij bepaalde snelheden op de teller.

Als je niet zou weten hoeveel afstand je aflegt met één volledige omwenteling van je band, heb je niets aan die informatie van de snelheidssensor in de bak/differentieel. Als je dus de omloopmaat van je band verandert, zou je eigenlijk ook je snelheidsmeter moeten laten ijken.

Soortgelijk verhaal:

Tweede generatie Toyota Prius (ik weet het, breek me de bek niet open) is elektronisch begrensd op 175 km/h. Ik reed over de A5 185 km/h op de teller. Op de GPS stond keurig 175 km/h. Oftewel, die afwijking is gewoon ingecalculeerd.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do dec 20, 2012 1:40 am

digitalpunk schreef:
WillemS schreef:De werking van de snelheidsmeter heeft niets te maken met de omtrek van de banden!!
mvg WillemS
Volgens mij sla je de plank even mis en ging het hier over toerentallen bij bepaalde snelheden op de teller.

Als je niet zou weten hoeveel afstand je aflegt met één volledige omwenteling van je band, heb je niets aan die informatie van de snelheidssensor in de bak/differentieel. Als je dus de omloopmaat van je band verandert, zou je eigenlijk ook je snelheidsmeter moeten laten ijken.

Soortgelijk verhaal:

Tweede generatie Toyota Prius (ik weet het, breek me de bek niet open) is elektronisch begrensd op 175 km/h. Ik reed over de A5 185 km/h op de teller. Op de GPS stond keurig 175 km/h. Oftewel, die afwijking is gewoon ingecalculeerd.
Hou maar op, jullie bedoelen hetzelfde :roll: :lol:

En ik heb nog nooit meegemaakt dat een snelheidsmeter te weinig aangaf en dat is een geruststellende gedachte. Ik hou het erop dat de afwijking bij lagere snelheden (onder de 100 km/uur) 5 km/uur is en bij hogere wel 10 km/uur. Dit geven de foto's van Albert ook aan. Laatste tijd weinig boetes binnen gehad :D
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Puzzie
Berichten: 271
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 2:12 pm
Locatie: Vught

Bericht door Puzzie » do dec 20, 2012 10:09 am

Bij mij is de afwijking over de hele linie vrij constant en zo'n 3 a 4 %.
Dus als ik mijn cruise op 128 km/h afstel rij ik ongeveer 124 km/h. Precies de 3% van de correctie :D.

Groeten
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do dec 20, 2012 10:40 am

Dank je, Jack :wink:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
jerryvr
Berichten: 200
Lid geworden op: za mei 08, 2010 4:42 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door jerryvr » do dec 20, 2012 7:45 pm

Bij mij geeft de toerenteller precies 3500 toeren aan bij 130. Exact hetzelfde als de Scénic Grand Tour TCe die ik laats heb gehuurd, alleen de Scénic in 6 en de mijne in 5...
Tesla Model 3 (In bestelling)
Hyundai Tucson (Aflopend)
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do dec 20, 2012 10:01 pm

Klopt, de 2.5 maakt meer toeren..

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di feb 05, 2013 11:46 am

Ook maar eens een foto gemaakt, zoals verwacht maakt de biturbo minder toeren door een andere overbrenging in de versnellingsbak.

Afbeelding
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie