kleur bedrading kruislichten

Technische informatie over de Renault Safrane
Plaats reactie
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

kleur bedrading kruislichten

Bericht door rop » 04 jan 2015, 19:16

Ik heb regelmatig uitvallend kruislicht. Het probleem zit ter hoogte van de stekker op de schakelaar.

Welke kleur heeft de draad/de bedrading die de kruislichten bedient?

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4695
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 04 jan 2015, 20:49

Als je bedoeld dat je "kruislichten"je de dimlichten bedoeld. dan zich het probleem IN de lichtschakelaar.
Die is dan vermoedelijk inwendig "gesmolten.
Daar heb ik jaren geleden een uitgebreidde topic aan gewijd.

Zoniet,... wat bedoel je dan met kruislichten?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop » 04 jan 2015, 20:57

in België gebruikt men inderdaad ook de naam kruislichten in plaats van dimlichten. De andere zijn "grote lichten"

Ben je zeker dat het de schakelaar is? Als ik aan de stekker kom gaan de lichten aan en uit.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 04 jan 2015, 22:08

Als het een fase 1 is en er is nog geen relais in de stroomkring van de dimlichten geplaatst, dan dit eerst doen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4695
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 04 jan 2015, 22:54

rop schreef:in België gebruikt men inderdaad ook de naam kruislichten in plaats van dimlichten. De andere zijn "grote lichten"

Ben je zeker dat het de schakelaar is? Als ik aan de stekker kom gaan de lichten aan en uit.
Als je de stekker aan de stuurkolom bedoeld, ben ik er vrij zeker van dat de schakelaar inwendig gesmolten is.
Die schakelaar in een PhI moet 2x 55W lampen schakelen.
Dat is bij 12v haast 10Amp !!!!

Bij mijn 2.2Vi was dat ook gebeurt, en dus heb ik direct na de stuurschakelaar de draad naar de lampen doorgeknipt en er een relais tussen gezet.
In het forum is daar een topic over :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop » 06 jan 2015, 18:11

Ik heb eens een andere lichtschakelaar geprobeerd en het probleem blijft hetzelfde. Kent iemand de kleur van de draad of de draden op de stekker (dimlichten)? Het probleem zit allicht daar.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 07 jan 2015, 23:08

Ik kan je alleen iets vertellen over de Saf vanaf 1999
Je stelt dat beide lichten gelijk uit vallen?!
De lichten zijn gezekerd door zekering F25(linker) en F26(rechter) lampen.
Dus moet de storing ervoor zitten.
Op de schakelaar zit een oranje draad op A5 deze schakelt de dim/kruislichten.
Succes
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 08 jan 2015, 08:43

Het is al duidelijk dat het probleem ter hoogte van de stekker zit. Zoek met een multimeter de juiste draad op of beweeg elke draad afzonderlijk.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop » 08 jan 2015, 09:54

Je kan natuurlijk elke draad afzonderlijk bewegen maar daarmee is het niet sluitend. Die draden zitten zo dicht op elkaar dat ze elkaar beïnvloeden vandaar dat ik graag de kleur had. Meten met een multimeter leidt tot hetzelfde probleem.

Een goed idee is inderdaad eens naar de kleur van de draad bij de zekering te kijken? Wat

Willem je schrijft dat op de schakelaar een oranje draad op A5 zit. Je bedoelt allicht op de stekker?? En wat betekent A5? dank

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 08 jan 2015, 21:49

Ik bedoel de schakelaar aan de stuurkolom.
De aansluitingen zijn genummerd, wellicht kan je het zien als je de stekker losneemt.
De draad loopt van de stuurkolomschakelaar naar de zekeringkast en gaat daar naar zekering F25 en F26 beiden 15 amp.
Het symbool is een dimlicht met daaronder een pijl naar links en bij de andere zekering een pijl naar rechts.
Succes.
mvg WillemS
p.s. de kleur kan ook grijs/oranje zijn.Het is een dikke en een dunne op 1 punt in de stekker.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » 08 jan 2015, 22:44

Er gaat een oranje draad van de stuurkolomschakelaar naar de dimlichten.


Afbeelding
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » 09 jan 2015, 10:32

Anne, dat heb ik ook gezien, maar kijk ook even op pag.191 bij de stekker van de lichtschakelaar bij A5 !! :wink: Je weet het toch het is een Franse auto!!
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie