remschijven achter

Technische informatie over de Renault Safrane
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

remschijven achter

Bericht door safrance » di okt 16, 2012 5:27 pm

Mijn remschijven achter zijn voor een groot deel verroest, vorig jaar was dat ook al zo, maar ben toen zonder problemen door de keuring gekomen.
Ik overweeg om er een keer nieuwe op te zetten. Overweeg: is het overdreven dienstijver of 'verstandig' onderhoud.
:?:
ter illustratie:
Afbeelding Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di okt 16, 2012 8:22 pm

Gewoon doen :!: Is voor een beetje handige klusser heel goed te doen.
Simpel ook; auto op een steun wiel eraf, 2 kleine boutjes eruit, onderste inbus van de remklauw lossen, klauw omhoog draaien schijf eraf, pasvlak blank schuren, nwe schijven erop, remzuiger terug draaien+duwen, nwe remblokken monteren, wiel erop en zakken.
Alles wel goed schoonmaken natuurlijk.
SU6
mvg
WillemS
p.s. ik smeer het pasvlak altijd heel licht in met keramischvet.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do okt 18, 2012 12:07 am

WillemS schreef:Gewoon doen :!: 2 kleine boutjes eruit,
SU6
mvg
WillemS
p.s. ik smeer het pasvlak altijd heel licht in met keramischvet.
Deze misschien ook monteren met keramisch vet :?: En niet te vast zetten, willen wel eens moeilijk los komen. Dienen alleen om de schijf op z'n plek te zetten en vast te houden als het wiel is gedemonteerd. Als wiel is gemonteerd wordt alles vastgehouden door de wielbouten.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do okt 18, 2012 8:18 am

Ja, Jack ze kunnen soms erg vastzitten, en je hebt nog 2 soorten kruiskop en torx.
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do okt 18, 2012 11:40 am

zorg dat je een goed passende en niet versleten Torx-bit/schroevendraaier gebruikt!
Ik heb een keer de boel moeten uitboren. Die boutjes waren dan ook echt vastgeroest aan de binnenkant.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » do okt 18, 2012 12:28 pm

Je kunt dan een slagsleutel gebruiken
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr okt 19, 2012 12:25 am

boer schreef:Je kunt dan een slagsleutel gebruiken
Wel met het juiste bitje, mijn slagschroevendraaier is al helemaal dik geslagen bovenaan maar het werkt in ieder geval goed :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr okt 19, 2012 7:45 am

boer schreef:Je kunt dan een slagsleutel gebruiken
zelfs dat hielp niet meer. Dit was dan ook een lastig geval. 8 van de 10 keer gaan ze gemakkelijk los.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » vr okt 19, 2012 10:33 am

Een truukje!! :lol:
Zet het bitje erop, neem een vuistje(1 of 1,5 kg), geef een ferme tik op het bit, daarmee "schrik" je de roest enigszins los dan kruipolie erop 5 min. wachten en losdraaien.
SUC6
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 621
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 8:43 pm
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens » za okt 20, 2012 3:25 pm

WillemS schreef:Een truukje!! :lol:
Zet het bitje erop, neem een vuistje(1 of 1,5 kg), geef een ferme tik op het bit, daarmee "schrik" je de roest enigszins los dan kruipolie erop 5 min. wachten en losdraaien.
SUC6
mvg
WillemS
Zelfs dat hielp bij mij niet zo,n 2 jaar geleden :evil: Ik heb ook moeten boren :twisted: :twisted:
Wel weer makkelijk dan m,n schoonvader in bouten en moeren etc. doet. :D
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels 210000km 02-2016

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » wo okt 24, 2012 12:25 pm

Het leek me bij nader inzien toch niet handig net voor de keuring te gaan sleutelen terwijl alles goed werkt. Dus ik heb hem zo maar even door de keuring gehaald en de auto, ook de remmen, bleken tip-top. Het gaat wel gebeuren, maar in het voorjaar. Mijn reparatiebudget voor dit jaar is ruimschoots overschreden (verdamper, cat, airco).
Wat betreft de boutjes: die heb ik er destijds na vervangen van de remblokken wel ingedraaid, maar nauwelijks vast, de remschijven worden immers stevig vastgehouden door de wielmoeren, en de boutjes kunnen niet weg. Dank voor de levendige adviezen.
Dit jaar alleen nog de najaarsbeurt, dan kan ie er weer een jaar tegen. (nok-nok)
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » wo okt 24, 2012 6:39 pm

En toch kunnen die boutjes nog vastroesten :oops:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

rop
Berichten: 428
Lid geworden op: ma mar 19, 2007 8:49 pm

Bericht door rop » wo okt 24, 2012 6:55 pm

kopervet is de oplossing

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » wo okt 24, 2012 8:53 pm

OEPS :shock: , ik hou je op de hoogte.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » di okt 22, 2013 7:16 pm

Ze zitten er onder. Mooi hé? :)

Afbeelding
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Plaats reactie