e 10 benzine

Technische informatie over de Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » vr nov 30, 2012 1:13 pm

Mooie omschrijving....
Nu alleen nog een extra toevoeging om volledig te zijn:
Het "pingelen" wordt veroorzaakt in de verbrandings ruimte, dus tussen de de bovenkant van de zuiger en het bovenste gedeelte van de verbrandings kamer.
Meestal ter hoogte van de in/uitlaat kleppen in de cilinderkop.

Vaak komt het door een combinatie van een rijk brandstof mengsel en spontane verbranding of ook nagloeiende koolresten in de verbrandings kamer.
Tijdens de laatste fase van de compressieslag kan er een spontane verbranding ontstaan, die vrijwel direct gevolgt wordt door de vonk van de bougie.
Hierdoor onstaan er 2 vlamfronten (spontane en bougie) die tegen elkaar aanbotsen

Die "botsing" van beide is zeer heftig en kan o.a. de zuiger,krukas en koppakking zwaar/onherstelbaar beschadigen.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » vr nov 30, 2012 9:29 pm

Ja, en bij lagere snelheid kan je het ook horen.
Maar veel gevaarlijker is de "high-speed knock". Pingeleln op hoge snelheid.
Dat merk je niet, althans, ga je er lang mee door rijden (autobahn b.v.) dan blaas je de motor op.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za dec 01, 2012 9:28 am

WillemS schreef:Ja, en bij lagere snelheid kan je het ook horen.
Maar veel gevaarlijker is de "high-speed knock". Pingeleln op hoge snelheid.
Dat merk je niet, althans, ga je er lang mee door rijden (autobahn b.v.) dan blaas je de motor op.
De gemiddelde TDI maakt zulke zware agrarische 'knock' geluiden dat je dat bij die motor iig niet gaat horen. :wink:
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » za dec 01, 2012 9:33 am

Ja, en bij die van Renault komt ook wel eens een drijfstang kijken hoe het er buiten uit ziet. Ook drijfstanglagers gaan vaak naar de ratsmodee.
Zo'n motor hoeft niet eens "gechipt" te zijn.
Denk dat Fuego gtx ze ook wel tegenkomt op z'n werk.
mvg WillemS
maar we dwalen af. :roll:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Fuego_gtx
Berichten: 380
Lid geworden op: za okt 16, 2010 10:58 am
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » za dec 01, 2012 4:27 pm

Je hebt gelijk Willem ik ben er al eentje tegengekomen met een extra "ventilatiegat" maar dat was een citroen, toch in dezelfde familie.
Maar of ontopic te blijven, ik zal denk ik niet snel E10 benzine tanken :P
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo mei 14, 2017 8:59 pm

Ik reed steeds ca. 1 op 10 op Euro95 E10 (hoofdzakelijk snelweg).
Vandaag Shell V-Powert getankt en 400 km gereden. Resultaat 1 op 11. :D
De meerprijs betaald zich terug. Merk verder geen verschil aan de loop van de motor.

Mijn Clio zal ik ook eens testen. Die loopt vooral warm niet mooi. Dit komt misschien door de E10 ?
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma mei 15, 2017 11:44 am

Ik tank tegenwoordig ook alleen maar Supreme, V-power of andere vreemde namen, ik heb ook het idee dat de motor dat veel lekkerder vindt :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma mei 15, 2017 1:29 pm

Jack je hebt gelijk, die brandstoffen ontbranden gemakkelijker en gelijkmatiger.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie