e 10 benzine

Technische informatie over de Renault Safrane
Spoortje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo mei 06, 2012 12:19 pm
Locatie: Milsbeek

e 10 benzine

Bericht door Spoortje » di jul 03, 2012 11:22 pm

zijn de safrene geschikt voor de e10 benzine in duitsland
mijn saf een 2,0 RTE uit jan 2000
ik hoor graag van jullie
ik ben een renault en dethleffs freak
zeg altijd voor dethleffs hoort een Renault

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » wo jul 04, 2012 10:24 am

Volgens Renault mag deze getankt worden in de 2.0 16v.
Kijk ook eens op deze site: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/

Ik neem voor die paar centen meer geen risico ivm de rubber slangetjes en tank gewoon 98 octaan in Duitsland en Frankrijk.
SUC6
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo jul 04, 2012 4:13 pm

Ik tank nu reeds bijna een jaar "bio benzine", dit is waarschijnlijk hetzelfde als de e10 in Duitsland. Mij is niet bekent wat het octaangetal is, daarvoor gebruik ik dan weer een dope die ik voor het tanken erbij gooi. Motor heeft nog geen klap verkeerd gegeven en lekkende slangen e.d. doordat je andere brandstof gaat gebruiken heb ik nooit van gehoord :wink: :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do jul 05, 2012 10:40 am

Klopt ook wel Jack, kijk maar op die site, jouw wagens mogen op E10 rijden,
Houdt er wel rekening mee dat de Ethanol die er in zit vocht aantrekt. Als je dus 1 of meer van je wagens lang niet gebruikt "kan" er of roest of algengroei optreden in het brandstofsysteem.
De Firma Gates heeft nu speciale brandstofslangen op de markt gebracht die beslist Ethanol bestendig zijn.
mvg
WillemS
p.s. In Nederland is er nog slechts 5% Ethanol bijgemengd, die E10 hebben wij hier nog niet.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

HaBo
Berichten: 42
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 5:37 am
Locatie: Kerkrade

Bericht door HaBo » di nov 27, 2012 8:40 pm

Ik heb (helaas) pas geleden een ville tank E10 in duitsland getankt. De wagen schokt heel erg bij lage toerentallen en als de moter pas echt warm is (na zo'n 5 km) was er redelijk mee te rijden. Mijn Saf start normaal altijd meteen maar met E10 moest ik vaak 30 sec. of langer de startmotor laten loeien om hem überhaupt gestart te krijgen. Voor mij nooit meer E10. 2 of 3 keer daarna euro95 in Duitsland moeten tanken voordat de auto het weer naar behoren deed.

Hans.
Hans Bouwman
Safrane 3.0 RXT 24V aut 2000

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » wo nov 28, 2012 9:02 pm

Wil je echt lekker rijden met je v6 tank dan 98
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » wo nov 28, 2012 9:31 pm

Uit ervaring met een V8 moest ik concluderen dat het allemaal niet zoveel uitmaakte.
Met die injectorreiniger daarentegen... :roll:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » wo nov 28, 2012 11:40 pm

HaBo schreef:Ik heb (helaas) pas geleden een ville tank E10 in duitsland getankt. De wagen schokt heel erg bij lage toerentallen en als de moter pas echt warm is (na zo'n 5 km) was er redelijk mee te rijden. Mijn Saf start normaal altijd meteen maar met E10 moest ik vaak 30 sec. of langer de startmotor laten loeien om hem überhaupt gestart te krijgen. Voor mij nooit meer E10. 2 of 3 keer daarna euro95 in Duitsland moeten tanken voordat de auto het weer naar behoren deed.

Hans.
quote="WillemS"]Wil je echt lekker rijden met je v6 tank dan 98[/quote]

Net over de grens kan je voor hetzelfde geld als de 95 ook de 98 kopen.
En idd loopt ie 24v daar beter op.
Als ik in Duitsland ben, tank ik sowieso altijd de 98 benzine....
Het liefst Aral....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

HaBo
Berichten: 42
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 5:37 am
Locatie: Kerkrade

Bericht door HaBo » do nov 29, 2012 8:17 am

Zal ik proberen. Ik woon zo dicht bij de grens dat de dichtsbijzijnde pomp van mij thuis uit sowieso al in Duitsland ligt.

Hans.
Hans Bouwman
Safrane 3.0 RXT 24V aut 2000

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do nov 29, 2012 1:54 pm

Wellicht willen jullie nog een verklaring: WAAROM?
Nou een modern motormanagement wordt elektronisch aangestuurd zoals jullie wel weten. Een van de parameters die gebruikt wordt is de "klopsensor" ook wel pingersensor genoemd. Deze meet het moment waarop de motor pingelt en geeft dit signaal door aan de ECU deze op zijn beurt zal maatregelen nemen om dit op te heffen, maw het ontstekingstijdstip wordt aangepast waardoor de motor lager wordt belast, met als gevolg een minder vermogen :oops:
Wanneer pingelt een motor nu, te grote belasting, slechte bougies, inwendig vervuilde cilinders kleppen, luchtfilter en jawel mindere kwaliteit brandstof.
We zijn er. Oplossingen; regelmatig goed onderhoud en reinigen van het inwendige vd motor, enkwaliteitsbrandstof zijn de belangrijkste.
SUC6 en veel rijplezier :lol:
mvg WillemS.
p.s. als een motor ouder wordt heeft deze behoefte aan een hoger octaangetal. En pas op met toevoegingen aan de brandstof voor het reinigen, deze kunnen je Kat vernielen.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » do nov 29, 2012 2:16 pm

Over die katalysator, daar was ik ook achter gekomen=)
Blijkt dat er kerosine in dat injectorreiniger spul zit.

Is de klopsensor niet hetzelfde als de bdp-sensor? Anders moet ik nodig even een opfriscursus motormanagement ergens opsporen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do nov 29, 2012 2:38 pm

De bdp-sensor zit bij de starterkrans en bepaald het bovenste dode punt.
De klopsensor zit tegen het motorblok gemonteerd en detecteerd een eventuele detonatie(pingelen) in de cilinders.

mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » vr nov 30, 2012 2:17 am

WillemS schreef:De bdp-sensor zit bij de starterkrans en bepaald het bovenste dode punt.
De klopsensor zit tegen het motorblok gemonteerd en detecteerd een eventuele detonatie(pingelen) in de cilinders.

mvg WillemS
We hebben het volgens mij over hetzelfde, alleen mijn terminologie laat me in de steek geloof ik :oops:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » vr nov 30, 2012 2:27 am

- BDP sensor bepaalt het inspuit moment.
Dit is een vast gegeven voor de ECU

- Klop/pingel sensor dedecteert of het inspuit moment wel/niet juist is.
Hiermee kan het inspuit moment variabel geregeld worden.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » vr nov 30, 2012 8:49 am

En hier dan de verklaring van Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopsensor
Duidelijk toch :wink:
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie