bruine "creme"bij olie peilen aan peilstok

Technische informatie over de Renault Safrane
Plaats reactie
john1965
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mar 12, 2012 3:18 pm

bruine "creme"bij olie peilen aan peilstok

Bericht door john1965 » di mar 27, 2012 4:22 pm

ik heb een safrane 2.5i automaat uit 1998.nu deed ik laatst olie peilen en zag dat er een lichtbruin achtige smurrie op de peilstok zat.Onder de olie vuldop zat niks, mooi schoon. Het koelvloeistof peil is niks gestegen.Wat is de oorzaak, rij wel korte afstanden.alvast bedankt

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di mar 27, 2012 7:18 pm

Dit is een heel bekend verschijnsel bij deze motor, zeker bij alleen korte afstanden rijden, vanwege de plaats van de peilstok (in de rijwind).
Dit is geen probleem verder. Zorg dat je elk jaar olie ververst.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

safraantje25
Berichten: 106
Lid geworden op: za jul 09, 2011 7:31 pm
Locatie: arnhem

Bericht door safraantje25 » wo mar 28, 2012 6:02 pm

ik heb een 97 er 2.5 en die heeft hetzelde
ook smurrie aan de stok en alles is verder schoon.
ik rij ook veel korte afstanden

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:03 pm
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak » wo mar 28, 2012 8:26 pm

Dit is ook bekend als het rondje-om-de-kerk-sludge.

Trap de wagen eens goed door op de snelweg.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do mar 29, 2012 8:33 am

Dit is vocht(condens) in de olie!!
De oorzaak is dat de carterinhoud van deze Volvo blokken relatief groot is. Hierdoor duurt het vrij lang voor de olie op temperatuur is(boven de 60gr. olietemp. verdampt het vocht pas).
Een oplossing kan zijn, regelmatig langere stukken rijden zodat de temperatuur vd olie lange tijd voldoende hoog is om het vocht te laten verdampen.
Tenminste jaarlijks olie verversen en dan het liefst in de herfst of nazomer, dan ga je met verse olie de koude periode in. Koop olie met ACEA A3/B3 kwaliteit, full of half syntheet.
Het lang doorrijden met vocht in de olie zal roest veroorzaken op metalen en op den duur veel meer slijtage dan normaal.(water en roest smeert slecht :oops: ).
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie