24v koude motor op hol slaan....

Technische informatie over de Renault Safrane
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » za jan 07, 2012 9:16 am

Het kan zijn dat de bak bij het snelheid verminderen niet terugschakeld naar de 1e trap, je rijd dan weg in 2 of 3 en dat gaat moeizaam, geef je dan vol gas(kick-down) dan schakeld hij plots wel terug en "vlieg" je weg.
Kan zijn dat er vervuiling is opgetreden in het hydraulisch kleppenblok, wellicht loonthet de bak te laten spoelen en verse olie erin.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za jan 07, 2012 11:02 am

Willem, ik betwijfel dit. We hebben nog niemand gehoord over dat de bak in een te hoge versnelling zit/zat bij wegrijden.
Als dat zo zou zijn, dan schiet je toerental gelijk omhoog bij gas geven (je koppelomvormer gaat slippen want geen lockup) en ga je juist gelijkmatig versnellen *. Echt een variomatic gevoel. Dit krijg je ook bij in noodloop rijden (daar weet ik helaas alles van, vanwege een onjuist afgestelde oliedruk van mijn R21 bak destijds)

De klacht die we steeds horen is dat de motor eerst niet goed op toeren wil komen.
Dit kan komen door slechte verbranding van het mengsel of zoals Digitalpunk vermoedt doordat de motor wordt gesmoord.
Ik denk dat het 1e veruit het meest waarschijnlijk is. Dan gaat de motor ook van brommen.

* Ik gebruik de sneeuwstand regelmatig om hier in de wijk over een aantal zeer steile hellingen te komen als het glad is.

Volgens Autrans heeft spoelen niet zoveel zin omdat je lang niet alle vervuiling eruit krijgt.
Vraag eerst maar eens aan Bas of verversen nog wel verstandig is, zeker als de bak 270k heeft gelopen zonder revisie.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » za jan 07, 2012 11:53 am

WillemS schreef:Het kan zijn dat de bak bij het snelheid verminderen niet terugschakeld naar de 1e trap, je rijd dan weg in 2 of 3 en dat gaat moeizaam, geef je dan vol gas(kick-down) dan schakeld hij plots wel terug en "vlieg" je weg.
Kan zijn dat er vervuiling is opgetreden in het hydraulisch kleppenblok, wellicht loonthet de bak te laten spoelen en verse olie erin.
SUC6
Het terug schakelen is idd een gevoelig punt.
Zodra je het gas loslaat en vertraagt, heeft ie problemen om de juiste versnelling te vinden.
Vooral bij het gaan van 3 naar 2 en van 2 naa 1.
Dus aanrijden naar een stoplicht en dan nog rollende weer gas geven omdat het licht op groen gaat.
DAT MOET echt met een fluwelen voetje gebeuren, anders is na het zoeken naar de juiste versnelling vrijwel zeker dat ie met een echt harde knal erin gebeukt wordt en vervolgens volgas er vandoor gaat.
Dit kost steekassen, en het is nog een wonder dat het nog niet kapot is.
De bak is circa 35.000Km geleden door Bas Risseuw gereviseerd.
Zelf heb ik er nu 23.000Km mee gereden, maar vanaf het begin deed hij dit al.
Ook het met koude motor weg rijden moet héél vorzichtig gebeuren, anders peert hij er met "volgas" er vandoor.
Als de buiten temperatuur onder de 8gr komt heb ik dat niet :?: :?: :?:
Misschien heeft een sensor een probleem die daar schuldig aan is??
Maar ja, welke... dat ding zit vol met sensoren,... of de LMM???
Of de software in de computer....ga zo maar door.
Ik vrees dat het opsporen van dit fenomeen financiël stevig uit de hand kan gaan lopen :cry: :cry:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » za jan 07, 2012 9:58 pm

Ik reageer niet met volgas, juist omdat, als ie ervandoor gaat, dat ie het ook meteen goed doet.
Ik geef gewoon iets gas bij en vervolgens komt er ineens iets los en spuit ik weg.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
Safrane 2.5 rxt
Berichten: 331
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Ermelo

Bericht door Safrane 2.5 rxt » zo jan 08, 2012 12:23 am

Laatste software update? Weet dat er in het begin wat problemen waren met de zelflerende automaat. Begreep dat er via de clip een software update uitgevoerd kan worden waardoor de automaat beter schakelt. Zelflerend bij deze bak wil zeggen dat er 6 programma's zijn en aan de hand van manier van gas geven past hij zich aan.

Groeten,

Nic
Safrane 2.5 20v RXT Aut Initiale Paris '98

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » zo jan 08, 2012 1:19 am

digitalpunk schreef: Ik geef gewoon iets gas bij en vervolgens komt er ineens iets los en spuit ik weg.
Dit is precies wat er bij Albert ook gebeurd, en wat hij ook bedoelt. Hij geeft zelf geen volgas maar het is dus alsof de motor volgas geeft terwijl het gaspedaal maar een eindje wordt bewogen, ik heb het zelf met de auto van Albert ook ervaren, best moeilijk wegrijden :roll:.
Dit zit volgens mij niet in het kleppenblok maar heeft iets met het motormanegement te maken.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » zo jan 08, 2012 2:03 am

Ik ben er van overtuigd dat het de versnellingsbak zit.
Je hoort de motor moeite doen en ineens komt ie los.
Het toerental blijft gelijk, maar de weerstand valt ineens weg.

Kleppenblok klinkt logischer.
Tijd om Bas te bellen, dus!
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » zo jan 08, 2012 10:46 am

Ik zal eens informeren bij mijn "vrienden" bij Renault, ja ze bestaan echt daar bij de Dealer.
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo jan 08, 2012 5:43 pm

Zelf vermoed ik meer dat het in het gashuis zit waar de gasklep werkt.
Het lijkt erop of dat die "klemvast" zit en er onvoldoende kracht op komt om hem te openen.
Geeft je er gas bij, dan schiet ie los, en peert hem dan weg.
Zo ongeveer is het gevoel.
Het lijkt wel of er een tijds vertrager tussen zit, ..........
Als de boel warmer is dan is het beter doseerbaar.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » zo jan 08, 2012 6:11 pm

@Albert:
Hoor jij niet hoe de motor de moeite doet om vooruit te komen?
Alsof ie tegengewerkt wordt (denk aan het vergeten van de handrem)
Vervolgens laat je ineens de 'figuurlijke handrem' eraf en spuit je er dus vandoor.

Ik blijf erbij dat het de versnellingsbak is.
Misschien dat we niet hetzelfde probleem hebben.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » zo jan 08, 2012 6:23 pm

@ AlbertP, dan zou je dit ook moeten merken als de wagen in P of N staat en je voorzichtig de gasklep opent, toch.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo jan 08, 2012 11:48 pm

De motor draait koud met ongeveer 1150Rpm`s mooi rond.
Laat ik de rem los, dan rolt ie naar voren.
Geef ik een beetje gas, en doe dan niets, dan gaat ie gewoon rijden.
Zodra ie zo`n 15Km/u rijdt, kan ik weer gas erbij geven.
Maar...... geef ik iets teveel gas, dan is er een "pauze" van 1 á 1,5 seconde, en gaat er als een gek vandoor.
Het verschil op het gaspedaal is echt maar een enkele mm.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

cees
Berichten: 166
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 2:01 pm
Locatie: noord-brabant

Bericht door cees » do apr 19, 2012 3:35 pm

Heb precies hetzelfde probleem rond 12-13 graden buitentemparatuur .Het lijkt erop dat de auto aan het nadenken is van : zou mijn baasje nou haast hebben of niet ? dan heeft ie ondertussen 'n besluit genomen van : tjakaaa , ik ga mijn baasje lanceren het zal hem vast wel opvrolijken . Baasje : nou als ik dan de benzine verbruik zie word ik er niet echt vrolijk van :-)
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » ma jun 04, 2012 10:04 am

Nadat de stationair/temperatuur regelaar is gereinigd, en de bak met een clip is gereset,
heb ik de voorlopige hoop dat de lichte verbetering blijvend is.

In onderstaande foto zat zwarte aanslag, die het stationair toerental regeld.....

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft de bak,.... het is een ZF bak die niet zelf inlerend is.
Bij de dealer in Spijkenisse kon met hem wel resetten en uitlezen (software versie 00.90), maar er kon geen nieuwe software erin worden gezet :twisted: :twisted: ...helaas.
Renault heeft deze mogelijkheid geblokkerd.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » ma jun 04, 2012 10:05 pm

Ik durf het bijna niet voor te stellen maar misschien is het een idee om eens tezamen te komen met meerdere V6-24V rijders en een stuk in elkaars auto's rijden om ervaring op te doen met het gedrag van de auto's. En als we dan toch bezig zijn misschien eens onze franse en spaanse computers om te wisselen en kijken wat er gebeurt.

Just a thought.. :roll:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Plaats reactie