24v koude motor op hol slaan....

Technische informatie over de Renault Safrane
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » di nov 08, 2011 11:50 am

@ Digitalpunk, Je meld nu dat je uitlaat een beetje lek is. :!: :?:
Als dat lekken op de koppelstukken of spruitstuk VOOR de Lambda-sonde zit, dan begrijp ik dat MM lampje wel. Die meet door dat lek(je) teveel O2(zuurstof) en laat de ECU brandstof extra inspuiten waardoor de motor sneller gaat lopen, of op hol slaan, zodra de motor warmer wordt en het lekje door uitzetting dicht gaat, gaat het lampje uit.
Echt waar, de elektronica regelt het allemaal direkt bij. De uitlaat dient potdicht te zijn tot en met de laatste Lambda-sonde.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » wo nov 09, 2011 9:58 pm

tot en met de laatste Lambda-sonde.
Willem, er zit er toch maar 1 in :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Fuego_gtx
Berichten: 380
Lid geworden op: za okt 16, 2010 10:58 am
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » do nov 10, 2011 6:34 am

Hoeft niet altijd Jack.
Een Omega V6 bijv. heeft er in iedere verzamelpijp eentje, 2 dus in totaal.
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do nov 10, 2011 8:54 am

Het kan zijn dat bij de v6 24 van 2000 er al 2 lambda's zitten, 1 voor de kat en 1 erna.
Deze motoren zijn overigens naast de PSA groep en Renault ook in de Saab en Opel modellen gemonteerd.
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: do okt 14, 2004 11:24 am

Bericht door Shamrock » do nov 10, 2011 9:57 am

WillemS schreef:Het kan zijn dat bij de v6 24 van 2000 er al 2 lambda's zitten, 1 voor de kat en 1 erna.
Deze motoren zijn overigens naast de PSA groep en Renault ook in de Saab en Opel modellen gemonteerd.
mvg
WillemS
Willem, in mijn Saf zit slechts 1 lambdasonde. Mijn limo loopt overigens weer perfect na de behandeling met de agressieve injecteurreiniger. [smilie=thumbupwink.gif]

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do nov 10, 2011 11:25 am

Is die Wynns injecteur reiniger een toevoeging aan de benzine, en in welke verhouding heb jij het toegevoegd??

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: do okt 14, 2004 11:24 am

Bericht door Shamrock » do nov 10, 2011 12:56 pm

AlbertP schreef:Is die Wynns injecteur reiniger een toevoeging aan de benzine, en in welke verhouding heb jij het toegevoegd??

Gr Albert
Volgens instructie van de verkoper een flesje per volle tank, maar aangezien de Saf een 80-liter-tank heeft was ik bang dat het spul te erg verdund zou worden en heb ik het erin gegooid toen de tank half vol was en vervolgens gereden totdat het "benzine"lampje op het dashboard ging branden. Eigenlijk heb ik verder ook niet naar de juiste dosering gekeken, op het flesje. Ik moest gewoon effe een "paardemiddel" hebben en het heeft geholpen. :wink:

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do nov 10, 2011 2:46 pm

Een halve tank en dan de toevoeging lijkt mij ook de beste resultaat gever....thx.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do nov 10, 2011 5:44 pm

Bij dit soort paardemiddelen wordt de katalysator vaak bloedheet, dus niet meteen volgas op de snelweg in Duitsland je tank leeg rijden, want dan kan je meteen door naar de garage voor een nieuwe kat.
Rustig wisselend belasten en vooral niet te lang.
Ik gebruik, zoals inmiddels bekend, alleen produkten van Forté, in dit geval dus Fuel System Cleaner of Gas Treatment.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do nov 10, 2011 8:22 pm

Shamrock, en hoe is het met inhouden, hoe de bak reageert en gelanceerd worden?
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: do okt 14, 2004 11:24 am

Bericht door Shamrock » do nov 10, 2011 9:13 pm

AS1 schreef:Shamrock, en hoe is het met inhouden, hoe de bak reageert en gelanceerd worden?
De bak kan af en toe behoorlijk "hard" reageren, vooral bij het terugschakelen. Bij het naderen van een verkeerslicht bijvoorbeeld, laat ik haar "uitrollen" en op een gegeven moment schakelt de bak met een forse klap terug. Hou ik het gas erop en rem ik vervolgens af, is er niks aan de hand en schakelt ie rustig en soepel terug. Tijdens het opschakelen heb ik over het algemeen geen klachten; dat gaat soepel, zolang ik het gas er flink op houd. Voordat de bak gereviseerd was, vertoonde ie dezelfde "nukken". Bij de koude start zelfs verloopt het opschakelen soepel; terugschakelen wil nog wel een "hard" verlopen, maar dat euvel manifesteert zich enkel tijdens de eerste kilometers. Het fenomeen van "gelanceerd worden" is constant aanwezig. Zowel bij koude als warme motor en als je de auto kent is er niks aan de hand, maar ik zou niet graag een onervaren chauffeur erin laten rijden, zonder informatie over het karakter vooraf. Wat het schakelen betreft: zodra alles warm is, zijn er geen klachten....todat ik de Saf laat uitrollen en er teruggeschakeld moet worden. Ik denk dat het gewoon het karakter van de automaat is. :?

Saillant detail: als mijn vrouw erbij heb ben ik helaas gedwongen om mijn rijstijl aan te passen :oops: , want naast de TomTom krijg ik dan te maken met de RiaRia. De afgelopen tijd heb ik het vaak "rustig aan" moeten doen, omdat ik elke dag met vrouw en familie naar het ziekenhuis moest rijden ivm opname van onze dochter, hetgeen betekende dat ik niet pittig kon rijden. Gevolg: ik reed als een "ouwe lul" hetgeen resulteerde in een behoorlijk slecht rijgedrag, zoals ik dat laatst heb ervaren: constant horten en stoten. Het lijkt alsof er vervuiling van de injecteurs ontstaat. Rij ik de wagen pittig, dan is het probleem niet aanwezig. Thans rij ik hoofdzakelijk in de Ford Transit (woon-werkverkeer) en gebruik de Saf echt voor plezierritjes en dat is weer echt genieten. :D

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do nov 10, 2011 9:47 pm

volgens mij kunnen we iig concluderen dat deze motor gevoelig is voor vervuiling van bijv. het gasklephuis of de injectoren. Albert, al injectiereiniger geprobeerd?

Het computer-vraagstuk blijft nog onduidelijk. Als een van jullie nog eens Renaulist spreekt, vraag eens hem om een Xantia V6 computer. Die kan hij ongetwijfeld kostenloos regelen. Dan kun je eens kijken hoe dat bevalt.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
de k@bouter
Berichten: 444
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 8:30 pm
Locatie: almere

Bericht door de k@bouter » do nov 10, 2011 11:21 pm

Zijn produkten van forté en wepp alleen te koop bij garages, als ze dat al doen aan particulieren? Waar halen jullie het vandaan?
Renault Safrane PhII 2.5 autom. '98 G3 - inmiddels over de 3 ton and still going strong!

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » vr nov 11, 2011 1:04 am

AS1- ik heb het er nog niet inzitten, maar dat zal binnenkort wel gebeuren.
Willem- goed dat je vermeldt dat dit met rustig rijden moet gebeuren en niet op de Duitse autobahn :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » za jan 07, 2012 2:10 am

@AlbertP:

Ik weet sinds vanochtend precies wat je bedoelt met "op hol slaan".
Ik reed met een koude motor de wijk uit (ben sinds kort verhuisd dus geen last meer van de rotondes) en bij het eerste verkeerslicht (nog geen 300 meter) moest ik stoppen.
Toen ik wilde optrekken kwam de auto moeilijk op gang en gaf ik meer gas.
Ineens kwam er iets los en spoot de auto ervandoor.
De motor moest ook echt moeite doen voordat ie vooruit kwam, dat hoorde ik goed doordat ik mijn raam open had.
Ik heb het vermoeden dat het in de versnellingsbak zit en wil daarom zo snel mogelijk naar Bas om ernaar te laten kijken.

Hou jullie op de hoogte!
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Plaats reactie