Tankbeugel doorgerot

Technische informatie over de Renault Safrane
Plaats reactie
Gerben

Tankbeugel doorgerot

Bericht door Gerben » ma jul 02, 2007 10:41 pm

Het kon zo ernstig zijn als dat de titel van dit topic klinkt, maar zover is het gelukkig niet gekomen.

Ik reed gister naar huis vanuit Den Helder, en werd opgebeld door 'n vriendin die achter me reed. 'Heb jij zo'n bliksemafleider in je auto?' Nee, das 'n antenne, das voor de radio. Wat ze bedoelde was natuurlijk zo'n statische electriciteits-flap onder de wagen, want ze zag iets vreemds onder m'n auto hangen.
Ik was er vrij zeker van dat ik dat niet had, gezien ik de wagen toch wel meer van onder heb bekeken. Voor de zekerheid maar even stoppen, en jahoor, er hing inderdaad iets vreemds onder de wagen. 'n Roestige punt van links naar rechts, bijna over de weg slepend -> de tankbeugel. En laat die beugel nou samen met 1 andere bout nou de hele bevestigingsmethode zijn van de kunstof 80L tank die ik de vorige dag nog had volgegooid voor wel het magistrale bedrag van 120 euro. Dat verlies je liever niet!

Ik kwam net van de marine brandweer af, en was nog niet echt ver, dus enigszins geschrokken rechtsomkeer gemaakt en heel rustig terug gereden naar de kmb om de auto op de brug te zetten. De tank steekt nog een deel onder de achteras bleek achteraf, en aan de voorkant wordt ie tegengehouden door een hitteschild, mocht ie toch naar voren willen schuiven. Dus echt veel verliesgevaar is er niet, gelukkig.

De beugel die doorgerot was even verwijderd, en de boel opnieuw vastgesnoerd met duiktouw (machtig stevig spul!) zodat ik in elk geval veilig thuis kon geraken. Dus, nu het bijzondere: De beugel zelf zag er prima uit, zelfs op het punt waar het was gebroken zag je aan de buitenkant niets. Maar de binnenkant was echt een dor landschap van roest en afgebladerd metaal. Wat blijkt nu, de beugel is 'n soort U-profiel die met het 'gootje' omhoog is gemonteerd. Er is blijkbaar water in gaan staan en na 9 jaar heeft dat z'n vruchten afgeworpen. Of beter gezegd, die vruchten waren al een tijdje overrijp.

Vanmorgen even een nieuwe beugel besteld... €15,11... Dat was 'n hele aangename verassing, want ik zag al 'n €50 biljet van eigenaar wisselen. Maargoed, ik was nogal verbaasd dat 't zo onzichtbaar was doorgeroest. Dus, om een lang verhaal kort te maken, check de tankbeugel even. want het kan je een hoop ellende besparen.
Helaas had ik geen foto toestel bij me om het vast te leggen.
Safrane II 2.0 RXE

Patrick

Bericht door Patrick » di jul 03, 2007 12:09 pm

Handige tip, thnx :wink:
Afbeelding
Safraanloos

Foeke

Re: Tankbeugel doorgerot

Bericht door Foeke » ma aug 06, 2007 8:58 pm

Hoi Gerben.
Dit verhaal had ik nog niet gelezen,maar ik ben inmiddels ook achter dit fenomeen gekomen.
Rijdend naar vakantie bestemming,reed ik in de tunnel van Lyon.
Plotseling hoorde mijn zoon een schrapend geluid,verdorie het zal toch niet van de caravan komen?
Ik kan niet stoppen hoor zeg ik,dus rijd ik door de tunnel heen naar een geschikte plaats om te stoppen.
Op mijn buik onder de caravan,niets te zien.
Volgens mijn zoon kwam het geluid onder de auto vandaan,en ja hoor een stalen band gebroken.
Wat nu?? midden op de weg met alle verkeer om me heen,me afvragend of de benzinetank los hangt of niet.
Vastmaken,met tyribs dat is de oplossing!
Zoals normaal,100 grote tyribs bij,wat denk je ik kon er nog maar 1 vinden.
Samen met mijn zoon de beugel met 1 tyribs vastgezet.
Nu maken dat we van de weg af komen en een rustige parkeerplaats op gezocht.
Op de parkeer plaats hebben we de auto opgekrikt en zijn we gelukkig tot conclusie gekomen dat de tank er toch niet zomaar onderuit zo vallen,dit zou wel erg simpel geweest zijn.
Na de beugel met een rollen tape verder vast gezet te hebben,hebben wij onze weg vervolgt.
Na het verhaal van Gerben en mij,is het misschien eens verstandig om vooral bij de ouder auto,s eens bij een apk keuring
door aan te geven,of men deze beugel onder aandacht brengt.

Gr Foeke v6je

Afbeelding

ReSa

Bericht door ReSa » di aug 07, 2007 9:03 am

Misschien een goed idee om hem bij de waarschuwingen op de voorpagina te zetten, net als de doorrottende veerschotel?
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km

Gerben

Bericht door Gerben » di aug 07, 2007 5:58 pm

Is dit deze vakantie gebeurd, Foeke?
Inderdaad, echt snel schuift de tank er niet onder uit, maar het geeft je nou ook niet direct een prettig gevoel! Gelukkig dat het goed is afgekomen!

Het lijkt me een goed idee om het op de voorpagina te zetten, maar oorspronkelijk kreeg ik niet echt reacties op dit topic, dus waarschijnlijk leek men het niet zo belangrijk??
Safrane II 2.0 RXE

Riel

Bericht door Riel » di aug 07, 2007 6:02 pm

Ach, who needs een benzinetank anyway? :lol:
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Foeke

Bericht door Foeke » wo aug 08, 2007 9:33 am

Gerben schreef:Is dit deze vakantie gebeurd, Foeke?
Inderdaad, echt snel schuift de tank er niet onder uit, maar het geeft je nou ook niet direct een prettig gevoel! Gelukkig dat het goed is afgekomen!

Het lijkt me een goed idee om het op de voorpagina te zetten, maar oorspronkelijk kreeg ik niet echt reacties op dit topic, dus waarschijnlijk leek men het niet zo belangrijk??
Heb wel foto,s maar krijg ze niet geplaatst??
Gr Foeke

wesly

heb inderdaad nu hetzelfde,

Bericht door wesly » za aug 18, 2007 10:35 pm

ik heb nu hetzelfde probleem,
en van mijn donor safrane in de schuur heb ik hem al verkocht voor 5 euro,
dus is wel een gangbaar probleem

ik ga volgende week met de saf naar frankrijk dus moet hem ook nog even vervangen
heeft de renault dit op voorraad liggen?

Foeke

Re: heb inderdaad nu hetzelfde,

Bericht door Foeke » zo aug 19, 2007 4:02 pm

wesly schreef:ik heb nu hetzelfde probleem,
en van mijn donor safrane in de schuur heb ik hem al verkocht voor 5 euro,
dus is wel een gangbaar probleem

ik ga volgende week met de saf naar frankrijk dus moet hem ook nog even vervangen
heeft de renault dit op voorraad liggen?
Hoi Wesley

Is geen voorraad artikel,bestellen bij dealer duurt een dag.
Beugel kost €16
Ik laat het door de dealer er onder zetten kan erop wachten
Totale geschatte kosten €55

Gr Foeke

safrane ice

Bericht door safrane ice » ma sep 03, 2007 11:43 am

denk dat probleem wel meerder voorkomt bij renaults,vandaag tankbeugel van me schoonpa zijn renault 21 was door(doorroest) even naar de renault gebeld,en wat blijkt had die in stock ,zelf beide(spreken hier wel van ne wagen van 94 he) :shock:
vraagprijs 31 euro(is duurder dan saffie zo te zien) zonder btw trouwens.
Snel me saffie genomen(komt ook nog eens van stal en om geweest)
Anders de express genomen maar die was niet beschikbaar..me vriendin was er mee weg.
Auto's genoeg hier ,allemaal renauls trouwens :wink:

grtz ice
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

Harrie

Bericht door Harrie » do jan 17, 2013 10:06 pm

Ook mijn beugel was doorgeroest, nu werk ik bij een sociale werkplaats waar ook een metaal afd. is.
Hebben ze er een voor mij gebogen van RSV.
Hahaha dit overkomt mij nooit meer !
Saffie II 2.0 16V RTE
1998 268.000km
Ik rij er sinds 2006 met veel plezier in ;)
En sinds 17-5-14 verkocht, nu een 407

vipsafranerijder

tankbeugel

Bericht door vipsafranerijder » zo apr 21, 2013 8:07 pm

heb beugel ook stuk gehad deze zelf gemaakt val aluminium en zo terug bevestigd rot nooit meer

Plaats reactie