Log in om je privéberichten te bekijken 
ONDERDELEN DONATIES ROEPT U MAAR
Gebruikersnaam: Wachtwoord:   
  
  
Index  FAQ  Zoeken  Gebruikerslijst  Gebruikersgroepen  Profiel  Registreren

Vervangen van de verdamper
Ga naar:  
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.RenaultSafrane.nl Forumindex » Sleutelen
Auteur Bericht
safrance



Geregistreerd op: 02 Dec 2010
Berichten: 203
Woonplaats: De Kempen
BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2012 9:11 pm Reageren met citaat

Het ziet er naar uit dat ik binnen niet al te lange tijd toch mijn verdamper moet gaan vervangen. De motor loopt niet rustig meer en het verbruik stijgt enigzins. Ook de gasspecialist adviseerde dit na een proefrit.
Ik kan dat laten doen, maar natuurlijk doe ik dat graag zelf.
Op dit forum vindt ik daar weinig over. Op andere plaatsen wel, bijvoorbeeld:
http://www.spronk.us/index.php/scenic-i/117-2009-11-stappenmotor-schoonmaken-eurogas en
http://www.spronk.us/index.php/auto/109-inleren-eurogas-g3

Graag hoor ik ervaringen, tips of anderszins.
_________________
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>310k
Je vindt slechts wat je zoekt.
AIM-naam
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sjak Brak



Geregistreerd op: 06 Jun 2007
Berichten: 1231
Woonplaats: Antarctica
BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2012 12:43 am Reageren met citaat

Verdamper vervangen is zo gebeurd, bij een G3 hoef je niet de verdamper zelf af te stellen.

Zorg voor een leidingsleutel (of hoe zon ding ook heet) om de nippel van de gasleiding los te draaien. Doe dit niet met een gewone steeksleutel!

Kachelslangen aan de verdamper los, dampgasslang los.

Verdamper losschroeven.

Verdamper verwijderen.

Bij terugmonteren kan het makkelijk zijn om te beginnen met de verdamper losjes te monteren, en dan de gasleiding er op zetten, als je de verdamper nog wat kan bewegen is het makkelijker om de nippel draad te laten pakken.

Voor de rest rechtoe rechtaan. Controleer op gaslek met een spuitbusje lekzoeker (niet met sop, met sop zal je sommige lekken niet vinden die je met zon busje wel vindt!)

Daarna even koelsysteem ontluchten/bijvullen.

Daarna bij gasboer ff inlzen/inleren indien van toepassing.
_________________
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Yahoo Messenger MSN Messenger
Profiel bekijken Stuur privébericht
AS1



Geregistreerd op: 24 Mrt 2007
Berichten: 2238
Woonplaats: Belgisch Limbabwe
BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2012 8:39 am Reageren met citaat

Ik heb 'm destijds gereviseerd, daar zijn revisiesetjes voor. Stelde niets voor. Hoofdzakelijk zorgvuldig werken maar dat spreekt voor zich. Setje koste < 50 Euro.
_________________
1995 Saf 3.0 V6i 12v RT aut. @162k (zomervoiture)
1993 Saf 2.2i @284k (donor)
1987 Camry 1.8 XL wagon @157k (wintervoertuig)
gehad: '98 Saf 2.5 RXT aut. - (totaled 3-8-2012 @246k), '94 Laguna V6 aut., '90 R21 2.2i GTX aut.
Profiel bekijken Stuur privébericht
johanb83



Geregistreerd op: 10 Feb 2011
Berichten: 47
Woonplaats: steggerda friesland
BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2012 11:56 am Reageren met citaat

safrance schreef:
Het ziet er naar uit dat ik binnen niet al te lange tijd toch mijn verdamper moet gaan vervangen. De motor loopt niet rustig meer en het verbruik stijgt enigzins. Ook de gasspecialist adviseerde dit na een proefrit.
Ik kan dat laten doen, maar natuurlijk doe ik dat graag zelf.
Op dit forum vindt ik daar weinig over. Op andere plaatsen wel, bijvoorbeeld:
http://www.spronk.us/index.php/scenic-i/117-2009-11-stappenmotor-schoonmaken-eurogas en
http://www.spronk.us/index.php/auto/109-inleren-eurogas-g3

Graag hoor ik ervaringen, tips of anderszins.


ik heb die eurogas g3 nog staan, als je daar wat van moet hebben laat het me dan maar weten.
_________________
Safrane 2.5 20v '98 full option
Safrane 2.0 16v '98
AIM-naam
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sjak Brak



Geregistreerd op: 06 Jun 2007
Berichten: 1231
Woonplaats: Antarctica
BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2012 12:16 pm Reageren met citaat

AS1 schreef:
Ik heb 'm destijds gereviseerd, daar zijn revisiesetjes voor. Stelde niets voor. Hoofdzakelijk zorgvuldig werken maar dat spreekt voor zich. Setje koste < 50 Euro.
Afhankelijk van type verdamper is dat inderdaad een optie. Revisie van een verdamper stelt echt niks voor, meeste werk is schoonmaken van de body.

Bij sommige types is de kans groot dat er iets afbreekt bij het uit elkaar halen, en kan je alsnog een nieuwe monteren. Aangezien G3-verdampers doorgaans enkel-traps zijn, vallen de kosten erg mee (ca 100 euro voor mn Landi bijvoorbeeld)
_________________
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Yahoo Messenger MSN Messenger
Profiel bekijken Stuur privébericht
safrance



Geregistreerd op: 02 Dec 2010
Berichten: 203
Woonplaats: De Kempen
BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2012 7:25 pm Reageren met citaat

@Sjak: dank voor je opmerking over de leidingsleutel, daar had ik niet aan gedacht.
Mijn Safrane heeft een Eurogassysteem, de verdamper vind ik op Internet tussen 199 en 375 euro. Wel wat duurder (helaas) dan jou Landi. Maar als je een adres weet?
@AS1: ik heb gekeken naar een revisieset, maar ik heb die nergens een kunnen vinden, ze lijken niet te bestaan. Ik heb ergens gezien wat er zoal in zit, het lijkt toch een complex apparaat. Natuurlijk gaat ie straks uit elkaar.
@Johan: Ik heb je bericht (15 jan) gezien, maar ik heb nu niets nodig en helaas weinig plek om eea op te slaan. Vanuit Eindhoven is Friesland erg ver, anders was ik -al was het maar voor de koffie en de gezelligheid- wel eens langs gereden, je weet maar nooit. Wel vreemd dat er elders in het land meer Safranes voorhanden zijn dan hier.

Ik ga voor een (zo goed als) nieuwe verdamper. Een gebruikte waar al 200.000 km of meer mee is gereden lijkt me ook vragen om problemen over een jaar of zo. Verder is hij helemaal in orde dus van mij mag hij nog een tijd mee.

Tevens een mooie gelegenheid om mijn koelvloeistof eens te vervangen. Gaat dat automatisch goed of zijn hier nog speciale aandachtspunten?
_________________
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>310k
Je vindt slechts wat je zoekt.
AIM-naam
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sjak Brak



Geregistreerd op: 06 Jun 2007
Berichten: 1231
Woonplaats: Antarctica
BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2012 8:17 pm Reageren met citaat

Jan, informeer eens bij www.vogelsautogas.nl of bij lpgonderdelenshop.nl

Het staat niet op de sites, maar wellicht zijn die niet volledig (van Vogels weet ik dat zeker btw)

Een gebruikte verdamper is altijd een gok, aangezien veel verdampers die enige tijd droog hebben gestaan een broze pakking krijgen aan de waterkant = koelvloeistoflek = kan op termijn lekke koppakking veroorzaken. Alleen een gebruikte kopen als je de herkomst weet.

Mocht je geen leidingsleutels hebben, die kan je wel lenen.
_________________
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Yahoo Messenger MSN Messenger
Profiel bekijken Stuur privébericht
safrance



Geregistreerd op: 02 Dec 2010
Berichten: 203
Woonplaats: De Kempen
BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2012 8:45 pm Reageren met citaat

Bij mij zit er deze verdamper in: Landi Renzo RenzoMatic SE 81 SIC
http://www.webshop.luccio.nl/GAS_VERDAMPERS_N_grp_15-1.html
http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61481037/Products/007044
_________________
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>310k
Je vindt slechts wat je zoekt.
AIM-naam
Profiel bekijken Stuur privébericht
safrance



Geregistreerd op: 02 Dec 2010
Berichten: 203
Woonplaats: De Kempen
BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 2:50 pm Reageren met citaat

De nieuwe verdamper zit er in. Het is inderdaad goed te doen, hoewel, bij losschroeven en overzetten kom je altijd wel onverwacht onbegrijpelijk vastzittende kruiskopschroeven en contramoeren tegen.
Ook het inleren verliep soepel, tijdens het inleren stelde ik vast dat de knelkoppeling iets lekte, ik ga altijd maar uit van vastisvast, maar een knelkoppeling een 2e keer vastdraaien vraagt toch ietsje meer. Na vastdraaien bleek de inleerprocedure al voltooid.
Het rijdt weer prima, en ben benieuwd of het met de nieuwe verdamper ook zo zuinig rijdt.
_________________
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>310k
Je vindt slechts wat je zoekt.
AIM-naam
Profiel bekijken Stuur privébericht
AS1



Geregistreerd op: 24 Mrt 2007
Berichten: 2238
Woonplaats: Belgisch Limbabwe
BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 4:59 pm Reageren met citaat

die knelkoppeling moet je wel even in de gaten houden. Vastdraaien is in principe eenmalig, anders moet je de knelring vervangen.
_________________
1995 Saf 3.0 V6i 12v RT aut. @162k (zomervoiture)
1993 Saf 2.2i @284k (donor)
1987 Camry 1.8 XL wagon @157k (wintervoertuig)
gehad: '98 Saf 2.5 RXT aut. - (totaled 3-8-2012 @246k), '94 Laguna V6 aut., '90 R21 2.2i GTX aut.
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sjak Brak



Geregistreerd op: 06 Jun 2007
Berichten: 1231
Woonplaats: Antarctica
BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2012 6:51 pm Reageren met citaat

Als het een flare-koppeling is (zoals bv ook op vaste remleiding), die kan je meerdere malen aandraaien, natrekken etc.
_________________
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Yahoo Messenger MSN Messenger
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.RenaultSafrane.nl Forumindex » Sleutelen


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

phpBB skin developed by: John Olson
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.